T +31 (0) 20 6259303 [email protected]
Select Page

Tentoonstelling

Ganikovsky’s eerbetoon aan Parshchikov

ARTTRA Galerie

9  juni t/m 23 augustus 2019

Opening: zondag 9 juni van 16.00 tot 19.00 uur

I.Ganikovsky. Tzim Zum 215 x 160 x 15cm

 

Het is alweer 10 jaar geleden dat het lichaam van de Russische dichter A. Parshchikov (1954-2009) overgegaan is tot een andere dimensie. Zijn geest leeft voort, alleen al door de stroming die hij heeft opgericht in Moskou in de jaren tachtig samen met Michael Epstein: Het Metarealisme. Wordt bij het Surrealisme vooral gekeken naar het onderbewuste van de mens, bij het Metarealisme gaat het om de mogelijkheid van transitie naar andere dimensies, zelfs buiten de eigen waarneming om. Deze stroming sluit naadloos aan bij het werk van de Russische/Joodse schilder Igor Ganikovsky (1950) die op zijn beurt weer geïnspireerd is door het zwarte vierkant van Malevitsj en de Kabbala.

Alweer meer dan 100 jaar geleden toonde Malevitsj zijn zwarte vierkant (1915) tijdens de beroemde 0-10 tentoonstelling in St-Petersburg, op de plaats waar normaliter een icoon hoorde te hangen in de zogenoemde mooie hoek: de rechterbovenhoek van een kamer.

Voor Malevitsj bood de schilderkunst de mogelijkheid om een realiteit te tonen zonder noodzakelijke objecten. Uit zijn streven naar objectloosheid, een galm die in heel West-Europa aanwezig was bij vooruitstrevende kunstenaars, denk aan Mondriaan, is de abstracte kunst geboren. Nog steeds is het zwarte vierkant een inspiratiebron voor kunstenaars, die niet de zichtbare werkelijkheid maar een beeld willen scheppen van een mentale aanwezige onzichtbare realiteit. Zoals het zich soms aandient bij ons onderbewuste, verstand en instinct. In mijn onderzoek naar hedendaagse Russische kunst in de jaren tachtig heb ik Parshchikov in de kunstenaars-sociëteit van Moskou voor het eerst ontmoet. Ganikovsky die door zijn abstracte stijl geen lid mocht zijn van deze door de staat gefinancierde sociëteit heb ik door Parshchikov in zijn kleine atelier/huiskamer ontmoet. Een levenslange vriendschap met beide kunstenaars is geboren. Deze zomer tentoonstelling is een In Memoriam voor onze goede gemeenschappelijke vriend Aloysha Parshchikov.

Marianne Schutte
kunsthistorica